3 Aralık 2010 Cuma

Banka garantisi ve SBLC arasındaki farklar nelerdir?

Birçok açıdan birbirine benzemelerine rağmen aslında tamamen farklı iki bankacılık aracıdır.  SBLC aslen bazı  SWIFT mesajı sahalarındaki değişiklikler ve her an çağrılabilir olması dışında Akreditiften farksızdır ve bir ticari ya da mali işlemin planlandığı gibi gerçekleşmesini sağlamak ve buna bağlı ödemeyi gerçekleştirmek üzere çıkarılırlar.  Banka garantileri ise o işlemin gerçekleşmemesi durumunda doğacak zararı (performans) ya da garantiyi veren tarafın ödeme zorluğuna düşmesi durumunda karşı tarafın alacağını garanti altına almak amacı ile çıkarılırlar.
Akreditif Standby olsun ya da olmasın bankaya,  işlemin istenilen kriterler doğrultusunda gerçekleştiğinde ödeme sorumluluğu getirir.  Kısaca işlem gerçekleştiği takdirde ödeme garantiye alınmış demektir.  Banka garantisi ise lehdara verilen ve ödeme tutarını garantiliyen, bir kredidir.   Akreditifin tersine bu miktar ancak şartlar yerine geirilmediğinde karşı tarafa yani lehdara ödenir.  Bu nedenle garantiler genelde karşı tarafın edimlerini yerine getirmemesi durumunda zararın karşılanmasına yönelik çıkarılır. 
Örnek olarak,  bir mal ve hizmetin teslim edilmesinden önce tedarikçi akreditif talebinde bulunur.  Talepçi ise bankasından akreditif talep ederek onu tedarikçi bankasına ileterek işlemin başarılı bir şekilde ifası ile zamanında ve tam ödemeyi gerçekleştirmiş olur.
Fakat aynı işlemde banka garantisi ise talepçinin nakit sıkıntısına düşerek edimini yerine getirememesi durumunda, banka aracılığı ile tedarikçinin zarara uğramaması için ödeme yapılmasını sağlar.  Performans garantileri ise tedarikçinin zamanında ve tam olarak edimini yerine getirememesi durumunda talepçinin uğrayacağı zararın karşılanması amaçlanmıştır.
Tüm bu tür bankacılık araçları ticaretin finansmanı amacı ile tarafların güvenli ve risk en aza indirgenmiş bir ortamda çalışmalarını sağlamaktadır.  Özellikle global ticarette bu tür araçlar kesinlikle şarttır.
Banka garantisi ve SBLC  kullanılan SWIFT mesajlaşmasında da farklılık göstermektedirler.  Banka Granatileri MT 705 ile Pre Advice edilip, MT 760 ile aktarılırlar.  SBLC ise  MT 700 açılır.  MT 799 ya da MT 999 ile bankalar arasında mesajlaşma olabilir ama bunlar pek bağlayıcı değildir.
Buradan çıkarılacak kıssa ise MT799 ile Pre advice ya da BG açılamayacağıdır.

3 yorum:

hasan incekara dedi ki...

Bugun 2 talep geldi. Biri diyorki benim yatirimlarim var MT103 202 nedir ogrenmek istiyorum. Digeri de diyorki ortagima MT 103 le para gelecek bilgi alabilirmiyim. Kardesim dedim. 100 milyon EURO luk bir alacak verecek davan var. en iyi avukati ariyorsun. buldun. randevu istedin. Avukata ilk toplantida ne sorarsin. avukat senden ne ister. sen boyle bir davada kendi kendine avukatlik yapar misin . ilk toplantidan once ucretini sorarim. herhalde oyle bir avukat saatlik 10.000 TL ister. ben kendi kendime bu boyutta bir davada avukatlik yapamam dedi. peki bankaciligin profesorunden sana MT 103 202 veya MT 760 iMT 799 u BEDAVAYA ogretmesini istiyorsun. senden para istenmiyor, cocuklara bagis yap www.anadoluotizm.org . herseyi sana anlatalim diyorum. isine gelmiyor. bu boyda bir isi hic anlamiyorsun kendin yapmaya kalkiyorsun. hayirli isler. dedim

YİĞİT HOCA dedi ki...

bu isleri en iyi bilen benim. ingilizce ulus. finans bloğum var. mesela mt103 karşılığı 202 demek. ortada bir nakit para yok. 103 çeken bankanın müşterisi o ülkedeki kredisini başka ülkedeki is yaptığı firmaya kullandıracak. atıyorum türkiyee bankanın müşterisi için 202 ile yanıt vermesi demek benim müşterim iyidir ben arkasindayim bu parayi ben müşterime kullandiririm ve sorumluluğu alıyorum demektir. yani once öyle bir firma olman sart

Unknown dedi ki...

finans blogunun adresını paylasır mısın?